Samenlevingscontract

Woont u samen en bent u niet getrouwd of bent u geen geregistreerd partnerschap aangegaan? Dan heeft de wet niets voor u geregeld. Alle bezittingen en schulden zijn dan van ieder apart. In een notarieel samenlevingscontract kunt u afspraken maken over onder andere de kosten van de huishouding. Ook kunnen pensioenfondsen een notarieel samenlevingscontract vragen, als bewijs van de samenwoning.

Download de brochure "Samen verder" hier

Dowload de infographic "het samenlevingscontract" hier

Is een samenlevingscontract hetzelfde als gemeenschap van goederen?

Door een samenlevingsovereenkomst met elkaar aan te gaan, ontstaat geen algehele gemeenschap van goederen. Ook wordt u geen erfgenaam van elkaar, dit moet namelijk geregeld worden in een testament.

Om gebruik te kunnen maken van bepaalde regelingen, zoals bijvoorbeeld pensioenregelingen, secundaire arbeidsvoorwaarden en bepaalde erfrechtelijke voorzieningen, kan het bestaan van een notarieel samenlevingscontact als voorwaarde worden gesteld.

Door te gaan samenwonen ontstaat op zichzelf geen verplichting om bij te dragen aan de kosten van de huishouding. U kunt beiden uw eigen kosten betalen. In het samenlevingscontract kunt u hierover afspraken maken.

Wanneer eindigt een samenlevingscontract?

Het samenlevingscontract eindigt bij het beëindigen van de samenwoning en bij overlijden, maar ook wanneer u gaat trouwen of wanneer u een geregistreerd partnerschap aangaat. Mogelijk moet u dan denken aan huwelijks- of partnerschapsvoorwaarden.